15-05-2025 JOURE – Dertig melkveebedrijven verspreid over Nederland werken mee aan een driejarige pilot van FrieslandCampina, gericht op regeneratieve landbouw. Met financiële steun van Lidl en ondersteuning vanuit het Nationaal Groeifonds Programma ReGeNL zetten de melkveebedrijven concrete stappen richting een landbouwsysteem met extra aandacht voor bodemherstel en biodiversiteit.
Het doel van de pilot is om samen een open toegankelijke standaard te ontwikkelen voor regeneratieve landbouw, waarbij de focus ligt op het meetbaar maken van de impact. Er wordt onderzocht hoe praktijken zoals kruidenrijk grasland en beweiding, kunnen bijdragen aan bodemherstel en biodiversiteit. Lidl is de eerste supermarktketen die dit initiatief ondersteunt.
Regeneratieve landbouw richt zich op een gezonde bodem, het vergroten van biodiversiteit en het verbeteren van de natuurlijke veerkracht van landbouwgrond. Het project heeft een looptijd van 3 jaar. In het eerste jaar worden op maat gemaakte bedrijfsplannen ontwikkeld. In de twee daaropvolgende jaren worden de nieuwe werkwijzen geïmplementeerd en worden zowel de ecologische als economische resultaten nauwgezet gemonitord.