Veel klachten over maandelijks salderen energiebedrijven

26-06-2022 JOURE – Eigenaren van zonnepanelen klagen over de salderingen die sommige energie bedrijven toepassen. Salderren gebeurd namelijk per maand terwijl dit eigenlijk op jaarbasis zou moeten plaatsvinden. De klachten hebben inmiddels ook Vereniging van Eigen huis bereikt. Iedereen die hiere tegen aan loopt kan een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Salderen is de zelf opgewekte stroom wegstrepen tegen de stroom die jezelf hebt gebruikt. Nadeel van het salderen per maand is dat je in de herfst en winter niet meer kunt profiteren van de stroom die voornamelijk in de lente en zomer wordt opgewekt. Bij een saldering per jaar hoeven veel huiseigenaren door de zonnepanelen nauwelijks voor stroom te betalen.

Een van de redenenen dat energieleveranciers dit nu doen is de energiecrisis en oorlog in Oekraïne. Energie aanbieders bieden bijna geen vaste contracten meer aan omdat de energieprijzen op en neer gaan. Dit zorgt vervolgens weer voor onduidelijkheid bij de consumenten. Zodra er meerdere klachten binnen komen bij de ACM hebben zij de mogelijkheid om in te grijpen en de energie leveranciers aan te pakken.