LTO: ‘Veel consumenten willen extra betalen voor Nederlands product’

12-08-2021 JOURE – LTO heeft een onderzoeksbureau gevraagd te peilen hoe Nederlanders denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid. Het kwantitatieve onderzoek vond plaats onder 1.038 personen van 18 jaar of ouder. Van de respondenten zegt 50% bereid te zijn een meerprijs te betalen voor een herkenbaar Nederlands product met hogere standaarden

Van de ondervraagden is 65% positief over de land- en tuinbouw in Nederland, onder meer vanwege de deskundigheid, innovatiekracht en efficiëntie. Door 6% oordeelt negatief. Het belangrijkste van de land- en tuinbouw is volgens de respondenten het welzijn en de gezondheid van mensen. Ook milieu- en natuurbehoud en voedselveiligheid vindt men belangrijke thema’s. Bescherming van het agrarisch landschap is voor 90% belangrijk.

Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat ze zelf duurzaam leven. De ambities voor duurzaam gedrag zijn het grootst wat betreft het kopen van producten met duurzaamheidskenmerken: 1 op de 3 van de ondervraagden wil dat meer gaan doen. Tegelijkertijd wordt er relatief weinig effect van deze maatregel verwacht. Van de ondervraagden kijkt 20% gericht naar duurzaamheidsinformatie op het etiket.

Van de respondenten zegt 50% bereid te zijn een meerprijs te betalen voor een herkenbaar Nederlands product met hogere standaarden en 60% wil dat er een einde komt aan de kiloknallers. Van de ondervraagden wil 65% dat import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt.