Ludieke actie van Gaststube voor de horeca

28-02-2021 JOURE – Afgelopen week zag Robert Favier, eigenaar van Die Gaststube in Joure, diverse mensen op bankjes zitten waar ze een patatje zaten te eten. Ook zag hij verschillende mensen een broodje nuttigen op het terras van horeca ondernemers. Daarbij hielden verschillende mensen geen rekening met het corona protocol van 1,5 meter afstand.

‘De horeca heeft een terras waar me kan zitten. Wat is nu het verschil als de horeca dicht is en de mensen alsnog op het terras komen zitten en hun eigen etenswaren op diezelfde plek nuttigen? Dan kun je toch net zo goed de terrassen openen?’ Om extra aandacht te vragen voor de problematiek van de Horeca heeft hij nu een ludieke protest actie bedacht.

‘Wij mogen niets verkopen als horeca, dus open ik aankomende dinsdag en woensdag de deuren. Iedereen die langs ‘Die Gaststube’ komt, kan tussen 12.00 uur en 16.00 uur een gratis koffie-2-go mee krijgen. Wij hebben al zoveel kosten gemaakt, dan kan de koffie er ook nog wel af’.

Wel moet men rekening houden met de het betreden van het terras dat er waarschuwingsborden staan. Linten en teksten als ‘betreden op eigen risico’ of ‘u betreed een gevaarlijke zone’ zal men moeten trotseren.

De horeca is er sinds het begin van de corona problematiek erop gericht om rekening te houden met de risico’s. Iedereen zit op 1,5 meter afstand zoals het hoort. Niet alleen buiten is dat het geval, maar ook binnen is het zo ingericht. Er zijn collega’s in de horeca die er nu mee stoppen omdat het financieel niet meer te doen is.

Die Gaststube heeft nu haar terras buiten gezet. Ook een andere horeca zaak heeft dit nu gedaan. ‘Ik heb het gedaan omdat het vriendelijker oogt. Een winkelstraat zonder terras is maar kil’ aldus Robert Favier.

Bijna iedere winkel mag zo langzamerhand weer open. De horeca is vandaag 213 dagen achtereen gesloten geweest. Robert hoopt dat de mensen zich bewust worden van de situatie en het kunnen waarderen dat er een actie komt. ‘Hopelijk komen de mensen mij en mijn collega’s in de horeca een hart onder de riem steken’.