Campagne moet inzicht geven in hersenaandoeningen


Vijfentwintig procent van de Nederlands heeft te kampen met een hersenaandoening. Twintig procent komt ook daadwerkelijk te overlijden aan de gevolgen hiervan. Dat is de conclusie van het onderzoek dat werd uitgevoerd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Vandaag zal er worden gestart met een speciale campagne om mensen op de gevolgen te wijzen. Onder hersenaandoening wordt er uit gegaan van zowel hersenletsel als dementie.

Volgens de hersenstichting ligt het aantal nog hoger omdat niet iedereen die een hersenaandoening heeft het probleem erkend of hulp zoekt. Psychische stoornissen werden in het onderzoek ook gezien als hersenaandoeningen. Daarbij kan men denken aan  persoonlijkheidsstoornissen, depressie of angst- en paniekstoornissen. Dementie problemen als gevolg van bijvoorbeeld Parkinson kent meer dan 1,3 miljoen patienten. De sociale en financiele gevolgen zijn vaak enorm. 

De campagne moet inzicht geven aan de impact van een hersenaandoening. Het geeft dan ook inzicht in de levens van vier patiënten met een hersenziekte, om te laten zien hoe deze hun leven en dat van hun omgeving op z’n kop heeft gezet. Daar zijn documentaires en tv-spotjes over gemaakt.