134.000 pakken koffie voor de voedselbanken dankzij D.E-actie!

16-02-2020 JOURE – Voor de achtste keer leverden huishoudens in heel Nederland hun gespaarde D.E waardepunten in, om te verzilveren tegen koffie voor de voedselbanken. Dit jaar is opnieuw het record gebroken, zo werd vandaag bekendgemaakt tijdens de officiële overhandiging van de koffie aan René Froger, ambassadeur van Voedselbanken Nederland: “Ongekend dat er weer zoveel waardepunten zijn ingezameld. Dat zoveel lieve Nederlanders de voedselbanken en hun klanten willen helpen. Dank jullie wel, het is hartverwarmend!”

Vanuit alle hoeken van Nederland hebben Lionsclubs en voedselbanken maar liefst ruim 65 miljoen D.E waardepunten ingezameld, die voor deze gelegenheid de naam D.E deelpunten krijgen. Deze worden geteld en overgebracht naar het centrale magazijn van Voedselbanken Nederland in Rotterdam. Daar zijn ze vandaag overgedragen aan Douwe Egberts, die traditiegetrouw 20% heeft toegevoegd aan het totaal. Resultaat: 134.000 pakken D.E Aroma Rood.

Zelden koffie in het pakket
Voor de maaltijdpakketten streven de voedselbanken naar een combinatie van verse producten zoals groente en fruit, en langer houdbare producten, zoals koffie. Henk Foekens van Voedselbanken Nederland: Omdat je langer houdbare producten langer kunt bewaren, worden deze minder vaak gedoneerd. Daardoor komt koffie niet altijd voor in de pakketten. Dankzij de jaarlijkse inzameling van D.E waardepunten en de extra koffie die Douwe Egberts daaraan toevoegt, kunnen we voorlopig toch hierin voorzien. Onze klanten waarderen dat enorm, want een dagelijks kopje koffie is voor deze groep helemaal niet vanzelfsprekend. En hoewel koffie misschien geen primaire levensbehoefte is, missen de meeste mensen hun dagelijkse bakje koffie wel degelijk.”

Jaap Stelling, Lionsclub Nederland: “Wij zijn in 2012 met deze actie begonnen. In de loop van de jaren zijn steeds meer Lionsclubs mee gaan doen en de voedselbanken zijn ook zelf punten gaan inzamelen. Wat ons verrast, is dat er de laatste twee jaar steeds meer punten worden opgehaald. Mogelijk door meer bekendheid, waardoor mensen hun punten voor deze actie bewaren.”

“Ik ben onder de indruk van de inzet van mensen uit heel Nederland, de Lionsclubs en Voedselbanken Nederland. En dit ieder jaar weer! Daarmee is het inmiddels wel een traditie te noemen. Het mooie is dat deze inzamelactie voortkomt uit verbinding én leidt tot verbinding, want een kopje koffie brengt mensen bij elkaar. Daarom steunen we dit dan ook van harte!” zegt Ellen van der Linde, marketing manager Douwe Egberts.

In de komende weken wordt de koffie door Douwe Egberts gedistribueerd over de voedselbanken in Nederland.